سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

سنگ اپال

۷ بازديد

خرید سنگ اپال

نام اپال از یک کلمه هندی (سانسکریت) به معنی سنگ گرفته شده است. خانواده سنگ اپال به سه زیر گروه تقسیم می شود که ویژگیهای فیزیکی آنها بسیار متفاوت است. سه زیرگروه شامل موارد زیر است:

1- precious opal (اپال های گرانبها)

2- اپالهای آتشین زرد، قرمز

3- اپالهای معمولی (common opal)

 

خانواده اپال (Opal Species) 

ویژگی خاص این گوهر سنگ بازی رنگ آن است و رنگهای رنگین کمانی را بخصوص در تراش گرد نشان می دهد که با تغییر زاویه دید، رنگها نیز تغییر می کنند.

دلیل این ویژگی را با میکروسکوپ، الکترونی با بزرگنمایی 20.000 برابر می توان دریافت وجود گویهای کوچک به قطر 0.001 میلی متر (کانی Cristobalite) در لایه های ژلاتینی سیلیسی موجب شکست نور و تداخل اشکال می شوند.

سنگ اپال همیشه شامل 30-3 درصد آب است به مرور زمان سنگ اپال آب خود را از دست می دهد و ترک برمی دارد و بازی رنگ کیفیت خود را از دست می دهد.

این اتفاق می تواند موقتی باشد و با اشباع شدن با روغن و صمغ epoxy و یا آب ترمیم شود. اگر اپالها در یک پارچه نخی یا ابریشمی مرطوب نگهداری شوند، احتیاجی به ترمیم دوباره ندارند.

هنگام مخراجکاری باید دقت شود چون کمی حرارت می تواند باعث تبخیر آب اپال شود.

سنگ اپال به فشار و ضربه و اسید و مواد قلیایی نیز حساس است. گاهی برای اصلاح ظاهر سنگ تزریق پلاستیک در اپال انجام می شود.

الف: White opal : یک اپال قیمتی با زمینه سفید با بازی رنگ.

ب: Black opal : سنگ اپال قیمتی با زمینه خاکستری تیره و آبی تیره و سبز تیره و خاکستری سیاه و دارای بازی رنگ است. رنگ سیاه پر رنگ یک استثناء است. سنگ اپال سیاه بسیار کمیاب تر از سنگ اپال سفید است.

ج: Opal matrix : رشد نواری و یا ناخالصی های برگی شکل اپال قیمتی در سنگ میزبان.

  • Boulder opal : اپال قیمتی با زمینه تیره و بازی رنگ و چگالی بالا اپال حفره های موجود در قلوه سنگها را پر می کند.
  • Harlequin Opal : شفاف تا translucent (اپال قیمتی). با تکه های رنگی و جزو اپال های مرغوب است.
  • Jelly Opal : شفاف با بازی رنگ قوی روی سطح بیرنگ و شیشه ای.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد میشود مطلب گوهر سنگ های جدید را مطالعه کنید.

معادن:

تا پایان قرن نوزدهم گدازه های Andesite (سنگی که پوسته زمین را تشکیل می دهد) در شرق اسلواکی بهترین کیفیت را تولید می کرد، سپس در معادن استرالیا کشف شد.

معادن مشهور New south walse, lighthing ridges , white cliffs و در استرالیای جنوبی در coober pedy و andamooka هستند. معادن مشهور دیگری در quensland یافت شده است.

بیشتر اپالهای با قطر (mm1-2) روی ماسه سنگ لایه ای را ایجاد می کنند. بعلاوه معادن دیگر در برزیل و گواتمالا و هندوراس و اندونزی و ژاپن و مکزیک و روسیه و نوادا و آیداهو دیده می شود.

سنگ اپال با ammonite و لابرادورایت و صدف و مون ستون می تواند اشتباه شود. گاهی تکه های خیلی باریک اپال روی یک قطعه common opal یا کلسدونی سیاه (اونیکس) یک اپال دو تکه و یا اپال لایه ای را ایجاد می کند.

سطح اپالهای سه تکه ای (triplets) با یک لایه محافظ کوارتز بیرنگ (Rock Crystal) پوشانده می شود. بدلهایی از شیشه یا پلاستیک برای اپال وجود دارد.

در سال 1970 اپال مصنوعی سفید و سیاه ساخته شده. نمونه های تقلبی با رنگ کردن اپال ماتریکس و یا اپال سیاه به منظور جان بخشیدن به بازی رنگها انجام می گیرد.برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید .

۰ ۰

خواص سنگ فیروزه

۷ بازديد

سنگ فیروزه از سنگهای قیمتی جهان و یکی از پرطرفدارترین سنگها در میان مردم ایران است. این سنگ علاوه بر زیبایی خواص درمانی نیز دارد که در مقاله زیر به آن می پردازیم.

تاریخچه سنگ فیروزه

این سنگ گران قیمت از قدیمی ترین سنگهای جهان و دارای تاریخچه ای طولانی است. بطوریکه در کاوشهای باستان شناسی مصر مشخص شد که فراعنه مصر باستان سه هزار سال پیش از این جواهر زیبا بعنوان تزئینات و طلسم استفاده می کردند و این سنگ همراه با مومیایی های آنها دفن می شد.

در ایران باستان این سنگ را پیروزه که به معنای پیروزی است می نامیدند و سپس اعراب آن را معرب کرده و فیروزه خواندند.

در زبان انگلیسی سنگ فیروزه را سنگ ترکی یا (Turquoise) می گویند زیرا این سنگ از ایران و سایر کشورهای شرق میانه از راه ترکیه به اروپا صادر می شد و تصور می شد که محل استخراج آن ترکیه است در حالیکه در ترکیه فیروز (fayruz) نام داشت. با تهران جم استون همراه باشید.

انواع فیروزه براساس ظاهر سنگ

فیروزه عجمی

این نوع فیروزه رنگ کاملا یکدست و آبی دارد و رگه ای از رنگهای دیگر ندارد. معدن فیروزه عجمی فقط در ایران و در شهر نیشابور استخراج می شود و در هیچ جای دیگری وجود ندارد.

این سنگ در میان اعراب بسیار پرفروش و محبوب است زیرا دوست ندارند روی فیروزه رگه ای وجود داشته باشد.

فیروزه شجری

فیروزه شجری که دارای رگه هایی است که به دلیل شباهت به شاخه های درخت به این نام خوانده می شود. این نوع فیروزه اگر دارای رگه های صاف و زیبا باشد بسیار ارزش بالایی دارد.

این رگه ها یا صاف و منظم هستند یا نامنظم و شاخه مانند که به رنگ سیاه و قهوه ای است. در کل ارزش فیروزه عجمی بسیار بیشتر از فیروزه شجری است به دلیل اینکه کمیاب تر هم هست.

تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی

برای تشخیص درست باید سه اصل زیر را مورد توجه قرار داد:

– تشخیص اصل بودن فیروزه بر مبنای سختی :

برای این کار با یک سوزن یا شی تیز روی فیروزه بکشید اگر خراش برنداشت فیروزه اصل است اما اگر خط عمیقی روی آن ایجاد شد نشانه تقلبی بودن آن است که اغلب فیروزه های تقلبی از نوعی پلاستیک فشرده و به رنگ آبی ساخته شده است.

همچنین فیروزه را می توانید روی شیشه بکشید و اگر روی شیشه خط انداخت اصل است زیرا سختی فیروزه از شیشه بیشتر است.

– تشخیص اصل بودن فیروزه بر مبنای رنگ :

اگر فیروزه مدتی در مقابل نور خورشید قرار گیرد و تغییر رنگ دهد اصل نیست. رنگ فیروزه اصل آبی آسمانی، آبی مایل به سبز و آبی تیره است و رنگ آبی آن به خاطر وجود مس در آن است و اگر به رنگ سفید متمایل باشد ناخالصی عنصر آلومینیوم را دارد و چندان ارزشی ندارد.

در ضمن فیروزه اصل مات است و اگر برق و شفاف بود هم تقلبی و نامرغوب است. برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید .

۰ ۰