دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

سنگ اپال

۷ بازديد

خرید سنگ اپال

نام اپال از یک کلمه هندی (سانسکریت) به معنی سنگ گرفته شده است. خانواده سنگ اپال به سه زیر گروه تقسیم می شود که ویژگیهای فیزیکی آنها بسیار متفاوت است. سه زیرگروه شامل موارد زیر است:

1- precious opal (اپال های گرانبها)

2- اپالهای آتشین زرد، قرمز

3- اپالهای معمولی (common opal)

 

خانواده اپال (Opal Species) 

ویژگی خاص این گوهر سنگ بازی رنگ آن است و رنگهای رنگین کمانی را بخصوص در تراش گرد نشان می دهد که با تغییر زاویه دید، رنگها نیز تغییر می کنند.

دلیل این ویژگی را با میکروسکوپ، الکترونی با بزرگنمایی 20.000 برابر می توان دریافت وجود گویهای کوچک به قطر 0.001 میلی متر (کانی Cristobalite) در لایه های ژلاتینی سیلیسی موجب شکست نور و تداخل اشکال می شوند.

سنگ اپال همیشه شامل 30-3 درصد آب است به مرور زمان سنگ اپال آب خود را از دست می دهد و ترک برمی دارد و بازی رنگ کیفیت خود را از دست می دهد.

این اتفاق می تواند موقتی باشد و با اشباع شدن با روغن و صمغ epoxy و یا آب ترمیم شود. اگر اپالها در یک پارچه نخی یا ابریشمی مرطوب نگهداری شوند، احتیاجی به ترمیم دوباره ندارند.

هنگام مخراجکاری باید دقت شود چون کمی حرارت می تواند باعث تبخیر آب اپال شود.

سنگ اپال به فشار و ضربه و اسید و مواد قلیایی نیز حساس است. گاهی برای اصلاح ظاهر سنگ تزریق پلاستیک در اپال انجام می شود.

الف: White opal : یک اپال قیمتی با زمینه سفید با بازی رنگ.

ب: Black opal : سنگ اپال قیمتی با زمینه خاکستری تیره و آبی تیره و سبز تیره و خاکستری سیاه و دارای بازی رنگ است. رنگ سیاه پر رنگ یک استثناء است. سنگ اپال سیاه بسیار کمیاب تر از سنگ اپال سفید است.

ج: Opal matrix : رشد نواری و یا ناخالصی های برگی شکل اپال قیمتی در سنگ میزبان.

  • Boulder opal : اپال قیمتی با زمینه تیره و بازی رنگ و چگالی بالا اپال حفره های موجود در قلوه سنگها را پر می کند.
  • Harlequin Opal : شفاف تا translucent (اپال قیمتی). با تکه های رنگی و جزو اپال های مرغوب است.
  • Jelly Opal : شفاف با بازی رنگ قوی روی سطح بیرنگ و شیشه ای.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد میشود مطلب گوهر سنگ های جدید را مطالعه کنید.

معادن:

تا پایان قرن نوزدهم گدازه های Andesite (سنگی که پوسته زمین را تشکیل می دهد) در شرق اسلواکی بهترین کیفیت را تولید می کرد، سپس در معادن استرالیا کشف شد.

معادن مشهور New south walse, lighthing ridges , white cliffs و در استرالیای جنوبی در coober pedy و andamooka هستند. معادن مشهور دیگری در quensland یافت شده است.

بیشتر اپالهای با قطر (mm1-2) روی ماسه سنگ لایه ای را ایجاد می کنند. بعلاوه معادن دیگر در برزیل و گواتمالا و هندوراس و اندونزی و ژاپن و مکزیک و روسیه و نوادا و آیداهو دیده می شود.

سنگ اپال با ammonite و لابرادورایت و صدف و مون ستون می تواند اشتباه شود. گاهی تکه های خیلی باریک اپال روی یک قطعه common opal یا کلسدونی سیاه (اونیکس) یک اپال دو تکه و یا اپال لایه ای را ایجاد می کند.

سطح اپالهای سه تکه ای (triplets) با یک لایه محافظ کوارتز بیرنگ (Rock Crystal) پوشانده می شود. بدلهایی از شیشه یا پلاستیک برای اپال وجود دارد.

در سال 1970 اپال مصنوعی سفید و سیاه ساخته شده. نمونه های تقلبی با رنگ کردن اپال ماتریکس و یا اپال سیاه به منظور جان بخشیدن به بازی رنگها انجام می گیرد.برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید .

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.